FAQ

Här finner Du svaren på de vanligaste frågorna. Om frågan kvarstår, kontakta oss gärna!

Klicka på länken nedan och registrera dig och välj storleken på ditt abonnemang. Sedan kommer SIM-kortet att aktiveras.
https://wifi.se/aktivera-sim/

Du köper den här hos oss i vår webbshop eller av någon av våra återförsäljare.

Maximal hastighet i 4G LTE är upp till 300 mbit/s. Det här är beroende på vilken hårdvara man använder och avstånd från mobilmasten. Till exempel med våra snabbaste routrar är det möjligt att få hastigheter över 200 mbit/s nedladdning. Uppladdningen är oftast inte lika snabb men är också begränsad av hårdvaran, det vill säga routern. Den brukar ligga på max 50 mbit/s.

Beroende på router kan Du koppla upp från 20-50 enheter.

Wifi.se är en egen operatör registrerad hos Post- och telestyrelsen (PTS).
För våra 12 månaders SIM-kort använder vi Telenors nät i Sverige och deras roamingpartners i EU/EES.

Våra World/Europe roaming SIM-kort är via Vodafone Group Europe.

Den snabbaste påfyllningen är om du väljer alternativ Swish i vår webbshop. Swisha på nummer: 1233170495. Du kan även välja direkt banköverföring eller köpa via Klarna. Använd ditt Namn eller order-ID som betalningsreferens. Om du väljer direkt banköverföring kan det ta en till två dagar.
Din beställning skickas först när pengarna finns på vårt konto.

Våra SIM-kort gäller i Sverige och alla länder som ingår i EU/EES och det finns inga begränsningar var och hur det kan användas. Vi har också gjort en speciallösning som innebär att fast man är utomlands har man alltid en Svensk IP adress som innebär att man kan alltid titta på Svensk TV var man vill i Europa (EU/EES). Med andra ord, Du kan se svensk TV precis som hemma.

Påfyllning gör du enklast genom att göra en beställning på vår hemsida eller att logga in på ”Mina sidor”. Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig att göra en påfyllning.

Wifi.se har snabba leveranstider. Om beställningen inkommit före kl 12 måndag-fredag så skickar vi normalt samma dag. Annars skickas den nästföljande vardag. Vi reserverar oss för om en vara tillfälligt skulle vara slut i lager.

Vi skickar routrar med tillbehör med Postnord My Pack Collect vilket innebär att paketet kommer till Ditt närmaste utlämningsställe. Detta tar vanligtvis 1-2 dagar.

Beställningar med endast SIM-kort skickas via Postnord brev. På vissa ställen i Sverige delas posten ut varannan dag vilket gör att det kan ta några dagar. Har Du bråttom råder vi att kryssa för att SIM-kortet ska skickas till ombud, vilket är det säkraste och snabbaste sättet, då tar det vanligen 1-2 dagar.

Här är en länk för scanna vilken operatör som har bäst täckning på den plats du befinner dig. (Observera att det här endast fungerar utanför Sverige).

https://www.youtube.com/watch?v=PVJE87qjFPE

Om man köper ett kort och får det aktiverat till exempel den 1 april i år 2022 så gäller surfen till den 1 april år 2023. Har du surf kvar när 365 dagar har gått förloras den surfen tyvärr.

Om man köper till mera surf till det befintliga kortet som blev aktiverat den 1 april år 2022 innan surfen har gått ut, tex att du gör en påfyllning den 5 augusti 2022 gäller den nya surfen då till den 5 augusti år 2023. Om man har kvar surf och fyller på innan utgångsdatum så försvinner således inte den surfen som finns kvar utan kan används till den 1 april 2023, dvs den nya surfen läggs på till den befintliga. Den ursprungliga surfen kan alltså användas till 1 april 2023 och den nya surfen till den 5 augusti 2023. (Datumen gäller som exempel)

Lösenord till wifi och router finner du på baksidan av våra routrar.

Lösenord och inloggning till Mina Sidor kommer på mail från oss med en länk. Ditt användarnamn är din mailadress samt att du får ett lösenord. Vi rekommenderar att ni kopierar in lösenordet. Viktigt är att inget extra mellanslag kommer med. Självklart går det att ändra lösenord till ett eget om så önskas.

Om det inte fungerar att surfa utomlands med ditt mobila bredband beror det förmodligen på att dataroaming inte är aktiverat i routern. (Detta gäller inte om du köpt en router av oss. Alla våra routrar är öppna för roaming.)

Har det fungerat i Sverige och slutar när du kommer utomlands är sannolikheten mycket stor att det här är problemet. Följ dessa steg.

1. Logga in i routerns gränssnitt
Det gör du genom att skriva in IP-adressen i en webbläsare och sedan fylla i ditt wifi-lösenord. (Detta brukar stå på baksidan av routern, i routerns manual). Vi rekommenderar annars att Googla hur du aktiverar roaming.

2. Gå till Nätverksinställningar

3. Välj Internetanslutning

4. Aktivera Dataroaming

Vi har två olika typer av SIM-kort:
På våra 12 månaders surfkort erbjuder vi 100 Gigabyte, 250 Gigabyte, 500 Gigabyte och 1000 Gigabyte. Tar paketet slut kan Ni när som helst köpa till mer surf till samma pris. Dessa SIM-kort är årsvis och inte någon abonnemangsform.

På våra World/Europe roaming SIM-kort är det 300GB per månad. Minimum bindningstid är 4 eller 12 månader.

Europapaketet kan användas i alla länder som ingår i EU/EES. I alla andra länder slutar Internet automatiskt att fungera, så som i exempelvis Andorra, Monaco och Schweiz. Ni behöver inte vara oroliga att bli efterfakturerade, Internet slutar således automatiskt att fungera i dessa länder.

Vilka länder ingår i EU/EES?
Totalt omfattas följande länder och/eller geografiska territorier i vår zon EU/EES:

Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

Specifika regioner och mikrostater som vi inkluderar:

Kanarieöarna, Ceuta, Melilla (Spanien)
Svalbard (Norge)
Åland (Finland)
Franska Västindien (Desirade, Franska Guyana, Guadeloupe, Les Saintes, Marie-Galante, Martinique, Saint Barthelemy, Saint Martin), Mayotte, Réunion (Frankrike)
Madeira, Azorerna (Portugal)
San Marino
Vatikanstaten
Specifika regioner som inte inkluderas:

Guernsey, Jersey, Isle of Man
Norra Cypern, det vill säga den turkiska delen av Cypern

Instruktion för specifik router med eller utan takantenn hittas under separat hjälpsektion. Montering av router kan göras själv eller av installatör. För att förenkla installationen levereras den testad och klar med SIM-kort isatt i routern (om man har köpt med SIM-kort), vilket gör den klar att användas. Tillför ström och skruva på antennerna. Routern går på 9/30 volt och 230 volt beroende på routermodell. Vi levererar våra fordonsrouterpaket (Wifi PRO och Wifi Extreme) med tre kablar, 12 voltskabel för det så kallade fordonsuttaget (cigrettuttaget) samt 12 voltskabel som man kopplar till batteriet (bodelsbatteriet) och 230 volt. Routern ska monters fast så att den ligger stilla och på torrt ställe. Patchantennerna monteras gärna på en hög plats då den mobila signalen kommer uppifrån.

Totalt omfattas följande länder och/eller geografiska territorier i vår zon EU/EES:

Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.

Specifika regioner och mikrostater som vi inkluderar:

Kanarieöarna, Ceuta, Melilla (Spanien), Svalbard (Norge), Åland (Finland), Franska Västindien (Desirade, Franska Guyana, Guadeloupe, Les Saintes, Marie-Galante, Martinique, Saint Barthelemy, Saint Martin), Mayotte, Réunion (Frankrike), Madeira, Azorerna (Portugal), San Marino, Vatikanstaten.

Specifika regioner som inte inkluderas: Guernsey, Jersey, Isle of Man, Norra Cypern, det vill säga den turkiska delen av Cypern

I andra länder slutar Internet automatiskt att fungera så som i exempelvis Andorra, Monaco och Schweiz. Man behöver inte vara orolig att blir efterfakturerad om man åker utanför EU/EES.

Vårt World/Europe roaming SIM-kort gäller i dessa länder:

Germany, Austria, Belgium, Bulgaria, French Caribbean, Cyprus, Croatia, Denmark, Slovakia, Slovenia, Estonia, USA, Finland, France, Gibraltar, Greece, Holland, Hungary, Ireland, Iceland, Italy, La Reunion, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malta, Monaco, Norway, Poland, Portugal, United Kingdom of Great Britain, Czech Republic, Romania, San Marino, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, Azores, Guadeloupe and Saint Martin (French Caribbean), Guam, Guernsey, French Guiana (French Caribbean), Isle of Man, Mayotte Island, Aland Islands, Jersey, Kosovo, Madeira, Martinique (French Caribbean), US Virgin Islands, Vatican

Hur är täckningen hos Dig? Ta hjälp av Telenors täckningskarta för att ta reda på det! Här kan Du se uppskattad täckning på platser i Sverige

Täckningskartan

Alla TP-link routrar är spärrade för roaming. Det innebär att Ditt wifi kommer sluta att fungera när Du befinner Dig utanför Sveriges gränser då inget svenskt SIM-kort fungerar utomlands med denna router. Det går dock att låsa upp denna spärr genom att gå in i routern och öppna upp för roaming, precis som Du kan göra med Din telefon.

Information om hur man låser upp spärren hittar Du på TP-links hemsida:

https://www.tp-link.com/se/support/faq/1355/

För att logga in i routerns administrationsgränssnitt så behövs en telefon, surfplatta eller dator som är uppkopplad mot routerns trådlösa nätverk. Information om trådlösa nätverket och hur man kopplar upp sig hittar du på skärmen som finns på routerns framsida.

Klicka på länken nedan för instruktioner:

https://www.tp-link.com/se/support/faq/2418/

Via denna länk hittar Du information om hur man låser upp roamingen på Din TP-link router

https://www.tp-link.com/se/support/faq/1355/

Det första man bör göra är att starta om routern. Det gör man genom att stänga av strömmen och sedan sätta på den igen. Om inte detta hjälper kan man behöva göra en reset. Det betyder att man nollställer routern och får tillbaka orginalinställningarna som när routern var ny. Reset knappen kan sitta på framsidan eller baksidan av routern och det står reset. Ofta får man använda ett gem eller medföljande SIM-pinne. Håll inne knappen i 10 sekunder, släpp i 2 sekunder, håll inne i 10 sekunder igen och sedan vänta 5 minuter tills alla lampor blir gröna. Dra sedan ur strömmen och sätt i igen. Vänta sedan 2 minuter.

Nu har routern gjort en reset och alla orginalinställningar är tillbaka. Om Du har ändrat inloggningsuppgifter, namn på wifinätverk etc kommer dessa att gå tillbaka till orginalinställningar. Dessa hittar Du oftast på baksidan av routern.

Våra SIM-kort levereras i alla storlekar, orginal, nano och micro. Våra kort passar således för all utrustning.

Den senaste modellen av Google Chromecast TV är otroligt mycket bättre än den föregående modellen. Den har nu en fjärrkontroll så du slipper streama från telefonen. Den är nu så bra så att det är bättre att köpa ett Chromecast TV till din lilla smart TV. Den är snabbare, smartare och du kan installera alla appar. Dessutom kan du skaffa en adapter av oss, så att du kan använda TV:ns USB uttag för att få ström så att den fungerar perfekt.

Vi rekommenderar starkt den nya modellen av Chromecast. Och har du inte en TV över 32 tum skall du inte köpa Ultra utan den billigare varianten. Den kostar runt 500kronor och är otroligt prisvärd. Den gör en nya eller gamla TV modern och smart.

Denna går inte att jämföra med den gamla runda Chromecast där man var tvungen att casta signalen från telefonen. Nu använder du en fjärrkontroll precis som en TV och du det blir mycket enklare. Vi rekommenderar denna starkt.

Glöm inte att köpa en USB adapter till ditt Chromecast TV i vår webbshop. Då kan du alltid köra på 12 volt.

Klicka på denna länk för att återställa ditt chromecast till fabriksinställningar, det vill säga så som det var när du fick den

https://support.google.com/chromecast/answer/6254654?hl=sv&co=GENIE.Platform%3DAndroid

Är det något problem med Din Netgear router, tex om det inte fungerar utomlands ring då till Netgears tekniska support för hjälp 0770-930033

VILKEN WIFI-LÖSNING PASSAR DIG?

Hur mäts surf?

MB – Står för megabyte och är lika mycket som 1000 kilobytes.
GB – Står för gigabyte. 1000 megabyte är en 1 GB.

Antal gigabyte och surfmängd är idag den viktigaste delen av ett SIM-korts datakontrakt. På Wifi.se vill vi försäkra oss om att du får den surf du behöver så att det passar din livsstil. Oavsett om du uppdaterar din facebook sida, surfar på webben eller lyssnar på musik, är dina uppgifter viktiga. Du undrar säkert “Hur mycket surf behöver jag ?”.

När vi tittar på Netflix eller motsvarande streamingtjänst använder vi ungefär 1 GB data per timme.

Den högsta kvaliteten du kan streama Spotify är med 320 Kbps. När du spelar musik på denna nivå, förbrukar du 2,40 MB per minut, vilket motsvarar 115,2 MB per timme.

WhatsApp-samtal tillåter användare att ringa andra WhatsApp-användare gratis. En minut av WhatsApp-samtal förbrukar 0,15 MB till 0,20 MB 3G-data. Det betyder att ett 5-minuters samtal förbrukar omkring 1 MB.

Vad motsvarar 1 GB?

1 GB data låter dig skicka och ta emot runt 1000 email och surfa normalt på internet cirka 20 timmar varje dag.

Vad motsvarar 3 GB?

3 GB data låter dig skicka och ta emot runt 3000 email och surfa normalt på internet i cirka 60 timmar.

Vad motsvarar 10 GB data?

10GB av data låter dig skicka och ta emot runt 500 emails och surfa på cirka 20.000 webbsidor och streama cirka 10 timmar.

Vad motsvarar 30 GB?

Med 30 GB kan du lyssna på några timmars musik varje dag, några timmar av surf samt streama en film varje dag.

Vad motsvarar 100 GB?

Du kan surfa och lyssna på musik obegränsat samt streama film med hög upplösning i cirka 100 timmar.

Vad motsvarar 500 GB?

Med 500 GB kan du använda Internet hur mycket du vill. Du kan streama upp till 500 timmar av högupplöst film.

VÄLKOMMEN ATT KONTAKTA OSS!

Wifi.se – Internetlösningen som ersätter parabol och TV-antenn i din båt, husbil, husvagn, sommar- eller fjällstuga