KUNDSERVICE

Har du frågor till oss på Wifi.se?
Kontakta oss gärna genom att fylla i formuläret nedan eller kontakta oss på mail eller telefon. Uppgifter finner du nedan!

Contact Us

Vanliga frågor

Nedan finner du det vanligaste frågorna som vi besvarar

Klicka på länken nedan och registrera dig och välj dataplan 200GB/400GB samt för hur många månader du vill ha (1-6). Sedan kommer SIM-kortet att aktiveras.
https://wifi.se/aktivera-sim/

Kort aktiveras måndag–fredag 09.00–17.00 och en gång per dag klockan 11.00 på lördagar och söndagar. Under vardagar är den normala aktiveringstiden 2-3 timmar.

Observera att aktivering endast sker en gång om dagen under helger, så om du aktiverar efter klockan 11.00 på en lördag eller söndag kommer SIM-kortet inte att aktiveras förrän nästa dag.

Så snart ditt SIM-kort har aktiverats skickar vi ett mejl för att meddela att du är ansluten.

  1. Börja med att sätta i ditt sim-kort i en mobiltelefon (inte en router), starta om mobiltelefonen. Slå på roaming och data och slå av WIFI.
    När du har en linje och är ansluten till ett operatörs nätverk är SIM-kortet aktivt. Du kan nu använda kortet i din mobiltelefon, router eller andra anslutna enheter till att komma ut på internet.
  2. När vi nu vet att kortet fungerar så är det dags att sätta kortet i en router, sim1 om du har flera sim-korts platser. Nu ska det fungera perfekt.
  3. Får du inte internet då? gör en reset på din router.
    – Håll in reset knappen i minst 15 sekunder, eller tills alla lampor släcks och sen tänds igen.
    – Vänta 5 min och starta om din router.
    Om du har några frågor eller problem, vänligen kontakta oss på info@wifi.se

Om det inte fungerar att surfa utomlands med ditt mobila bredband beror det förmodligen på att dataroaming inte är aktiverat i routern. De flesta routrar av märket TP-Link, Netgear, Huawei, ZTE, D-Link, Alcatel, och Asus är som standard avstängda för roaming och måste låsas upp genom att gå in i själva routerns programvara och öppna upp för roaming. (Detta gäller inte om du köpt en router av oss. Alla våra routrar är öppna för roaming.)

Har det fungerat i Sverige och slutar när du kommer utomlands är sannolikheten mycket stor att detta är problemet. Kontakta butiken där du köpt routern eller supporten för det märke du har på routern. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du inte köpt routern av oss då det finns hundratals olika modeller och alla fungerar olika.

Följande steg nedan brukar fungera och är relativt standard. (Fungerar på TP-Link)

  1. Logga in i routerns gränssnitt
    Det gör du genom att skriva in IP-adressen i en webbläsare och sedan fylla användarnamnet och lösenordet för routern. (Detta brukar stå på baksidan, under routern eller i manualen för routern). Vi rekommenderar annars att Googla hur du aktiverar data roaming för just din router.
  2. Gå till Nätverksinställningar
  3. Välj Internetanslutning
  4. Aktivera Dataroaming

Våra Europa SIM tar något längre tid att aktivera till skillnad från de Svenska korten som brukar ta mindre än 5 minuter.

Detta är helt normalt och beror på att vår samarbetspartner har en längre aktiveringsprocess och därför kan det ta 2-3 timmar innan kortet går igång.

Det är också viktigt att komma ihåg att aktivering endast sker mellan 9-17 på vardagar och kl 11 på helger.

Är det något problem med Din Netgear router, tex om det inte fungerar utomlands ring då till Netgears tekniska support för hjälp 0770-930033

Klicka på denna länk för att återställa ditt chromecast till fabriksinställningar, det vill säga så som det var när du fick den

https://support.google.com/chromecast/answer/6254654?hl=sv&co=GENIE.Platform%3DAndroid

Våra SIM-kort levereras i alla storlekar, orginal, nano och micro. Våra kort passar således för all utrustning.

Det första man bör göra är att starta om routern. Det gör man genom att stänga av strömmen och sedan sätta på den igen. Om inte detta hjälper kan man behöva göra en reset. Det betyder att man nollställer routern och får tillbaka orginalinställningarna som när routern var ny. Reset knappen kan sitta på framsidan eller baksidan av routern och det står reset. Ofta får man använda ett gem eller medföljande SIM-pinne. Håll inne knappen i 10 sekunder, släpp i 2 sekunder, håll inne i 10 sekunder igen och sedan vänta 5 minuter tills alla lampor blir gröna. Dra sedan ur strömmen och sätt i igen. Vänta sedan 2 minuter.

Nu har routern gjort en reset och alla orginalinställningar är tillbaka. Om Du har ändrat inloggningsuppgifter, namn på wifinätverk etc kommer dessa att gå tillbaka till orginalinställningar. Dessa hittar Du oftast på baksidan av routern.

Via denna länk hittar Du information om hur man låser upp roamingen på Din TP-link router https://www.tp-link.com/se/support/faq/1355

Alla TP-link routrar är spärrade för roaming. Det innebär att Ditt wifi kommer sluta att fungera när Du befinner Dig utanför Sveriges gränser då inget svenskt SIM-kort fungerar utomlands med denna router. Det går dock att låsa upp denna spärr genom att gå in i routern och öppna upp för roaming, precis som Du kan göra med Din telefon.

Information om hur man låser upp spärren hittar Du på TP-links hemsida:

https://www.tp-link.com/se/support/faq/1355

För att logga in i routerns administrationsgränssnitt så behövs en telefon, surfplatta eller dator som är uppkopplad mot routerns trådlösa nätverk. Information om trådlösa nätverket och hur man kopplar upp sig hittar du på skärmen som finns på routerns framsida.

Klicka på länken nedan för instruktioner:

https://www.tp-link.com/se/support/faq/2418

Hur är täckningen hos Dig? Ta hjälp av Telenors täckningskarta för att ta reda på det! Här kan Du se uppskattad täckning på platser i Sverige Täckningskartan – https://www.telenor.se/foretag/kundservice/driftinformation/tackningskarta/

Instruktion för specifik router med eller utan takantenn hittas under separat hjälpsektion. Montering av router kan göras själv eller av installatör. För att förenkla installationen levereras den testad och klar med SIM-kort isatt i routern (om man har köpt med SIM-kort), vilket gör den klar att användas. Tillför ström och skruva på antennerna. Routern går på 9/30 volt och 230 volt beroende på routermodell. Vi levererar våra fordonsrouterpaket (Wifi PRO och Wifi Extreme) med tre kablar, 12 voltskabel för det så kallade fordonsuttaget (cigrettuttaget) samt 12 voltskabel som man kopplar till batteriet (bodelsbatteriet) och 230 volt. Routern ska monters fast så att den ligger stilla och på torrt ställe. Patchantennerna monteras gärna på en hög plats då den mobila signalen kommer uppifrån

Totalt omfattas följande länder och/eller geografiska territorier i vår zon EU/EES:

Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Gibraltar, Grekland, Franska Karibien, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Monaco, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike, Vatikanen,

Europapaketet kan användas i alla länder som ingår i EU/EES. I alla andra länder slutar Internet automatiskt att fungera, så som i exempelvis Andorra, Monaco och Schweiz. Ni behöver inte vara oroliga att bli efterfakturerade, Internet slutar således automatiskt att fungera i dessa länder.

Vi har två olika typer av SIM-kort:
På våra 12 månaders surfkort erbjuder vi 100 Gigabyte, 250 Gigabyte, 500 Gigabyte och 1000 Gigabyte. Tar paketet slut kan Ni när som helst köpa till mer surf till samma pris. Dessa SIM-kort är årsvis och inte någon abonnemangsform.

På våra World/Europe roaming SIM-kort är det 300GB per månad. Minimum bindningstid är 4 eller 12 månader.

Här kan Ni ladda ner manualer till våra produkter: Snabb 4g+ mini router manualInstuktioner Snabb router TP-link Instruktioner Router PRO360 med SIM-kort-patchantenn360 utan SIM-kort med takantenn

Om det inte fungerar att surfa utomlands med ditt mobila bredband beror det förmodligen på att dataroaming inte är aktiverat i routern. (Detta gäller inte om du köpt en router av oss. Alla våra routrar är öppna för roaming.)

Har det fungerat i Sverige och slutar när du kommer utomlands är sannolikheten mycket stor att det här är problemet. Följ dessa steg.

  1. Logga in i routerns gränssnitt
    Det gör du genom att skriva in IP-adressen i en webbläsare och sedan fylla i ditt wifi-lösenord. (Detta brukar stå på baksidan av routern, i routerns manual). Vi rekommenderar annars att Googla hur du aktiverar roaming.
  2. Gå till Nätverksinställningar
  3. Välj Internetanslutning
  4. Aktivera Dataroaming

Lösenord och inloggning till Mina Sidor kommer på mail från oss med en länk. Ditt användarnamn är din mailadress samt att du får ett lösenord. Vi rekommenderar att ni kopierar in lösenordet. Viktigt är att inget extra mellanslag kommer med. Självklart går det att ändra lösenord till ett eget om så önskas.

Lösenord till wifi och router finner du på baksidan av våra routrar.

Om man köper ett kort och får det aktiverat till exempel den 1 april i år 2022 så gäller surfen till den 1 april år 2023. Har du surf kvar när 365 dagar har gått förloras den surfen tyvärr.

Om man köper till mera surf till det befintliga kortet som blev aktiverat den 1 april år 2022 innan surfen har gått ut, tex att du gör en påfyllning den 5 augusti 2022 gäller den nya surfen då till den 5 augusti år 2023. Om man har kvar surf och fyller på innan utgångsdatum så försvinner således inte den surfen som finns kvar utan kan används till den 1 april 2023, dvs den nya surfen läggs på till den befintliga. Den ursprungliga surfen kan alltså användas till 1 april 2023 och den nya surfen till den 5 augusti 2023. (Datumen gäller som exempel)

Här är en länk för scanna vilken operatör som har bäst täckning på den plats du befinner dig. (Observera att det här endast fungerar utanför Sverige).

Wifi.se har snabba leveranstider. Om beställningen inkommit före kl 12 måndag-fredag så skickar vi normalt samma dag. Annars skickas den nästföljande vardag. Vi reserverar oss för om en vara tillfälligt skulle vara slut i lager.

Vi skickar routrar med tillbehör med Postnord My Pack Collect vilket innebär att paketet kommer till Ditt närmaste utlämningsställe. Detta tar vanligtvis 1-2 dagar.

Beställningar med endast SIM-kort skickas via Postnord brev. På vissa ställen i Sverige delas posten ut varannan dag vilket gör att det kan ta några dagar. Har Du bråttom råder vi att kryssa för att SIM-kortet ska skickas till ombud, vilket är det säkraste och snabbaste sättet, då tar det vanligen 1-2 dagar

Påfyllning gör du enklast genom att göra en beställning på vår hemsida eller att logga in på ”Mina sidor”. Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig att göra en påfyllning.

Våra Europa roaming SIM gäller i EU samt Norge och UK. Vårt Europa SIM har inte Svensk IP adress. För att kunna ha Svensk IP även utomlands kommer vi inom kort att erbjuda er vår nya VPN tjänst.

Den snabbaste påfyllningen är om du väljer alternativ Swish i vår webbshop. Swisha på nummer: 1233170495. Du kan även välja direkt banköverföring eller köpa via Klarna. Använd ditt Namn eller order-ID som betalningsreferens. Om du väljer direkt banköverföring kan det ta en till två dagar.Din beställning skickas först när pengarna finns på vårt konto.

Wifi.se är en egen operatör registrerad hos Post- och telestyrelsen (PTS).För våra Svenska 12 månaders SIM-kort använder vi Telenors nät i Sverige. Våra Europa roaming SIM-kort är via Movistar Telefonica O2 samt Vodafone Group Europe.

Beroende på router kan Du koppla upp från 20-50 enheter.

Med våra nya 5G routrar kan man få hastigheter upp till 700Mbit/s när man är uppkopplad mot ett 5G nätverk. Hastigheten beror dock väldigt mycket på vilket avstånd man har till operatör masten. Det är vanligt att man har långt över 200Mbit/s även långt utanför storstäder om man har rätt hårdvara såsom en bra 5G router och takantenn. Skillnaden mot 4G nätverken som de sista 2 åren blivit mycket mer saturerade är väldigt stor.

Vill man vara säker på att kunna streama och använda sitt internet som hemma ska man investera i 5G utrustning. Ni kan se vårt utbud här: https://wifi.se/product-category/router/

Du köper den här hos oss i vår webbshop eller av någon av våra återförsäljare.

Vi har två olika typer av SIM-kort:

På våra Svenska 12 månaders surfkort erbjuder vi 100 GB, 500 GB och 1000 GB. Den surf du köper gäller i 365 dagar. Tar datan slut kan Ni när som helst köpa till mer surf till samma pris. Dessa SIM-kort är årsbaserade och har ingen kostnad förutom för den datamängd du köper. Inga månatliga eller dolda kostnader.

Våra Europa roaming SIM-kort är månadsbaserade och man kan välja mellan 200GB och 400GB data per månad. Man kan beställa dem för 1-6 månader. Behöver man dem längre än 6 månader kan man förlänga dem innan de går ut. För mer information se här: https://wifi.se/product-category/sim-kort/

Klicka på länken nedan och registrera dig och välj storleken på ditt abonnemang. Sedan kommer SIM-kortet att aktiveras.https://wifi.se/aktivera-sim/