KUNDSERVICE

Har du frågor till oss på Wifi.se?
Kontakta oss gärna genom att fylla i formuläret nedan eller kontakta oss på mail eller telefon. Uppgifter finner du nedan!

Contact Us

Vanliga frågor

Nedan finner du det vanligaste frågorna som vi besvarar

Klicka på länken nedan och registrera dig och välj dataplan 200GB/400GB samt för hur många månader du vill ha (1-6). Sedan kommer SIM-kortet att aktiveras.
https://wifi.se/aktivera-sim/

Kort aktiveras måndag–fredag 09.00–17.00 och en gång per dag klockan 11.00 på lördagar och söndagar. Under vardagar är den normala aktiveringstiden 2-3 timmar.

Observera att aktivering endast sker en gång om dagen under helger, så om du aktiverar efter klockan 11.00 på en lördag eller söndag kommer SIM-kortet inte att aktiveras förrän nästa dag.

Så snart ditt SIM-kort har aktiverats skickar vi ett mejl för att meddela att du är ansluten.

  1. Börja med att sätta i ditt sim-kort i en mobiltelefon (inte en router), starta om mobiltelefonen. Slå på roaming och data och slå av WIFI.
    När du har en linje och är ansluten till ett operatörs nätverk är SIM-kortet aktivt. Du kan nu använda kortet i din mobiltelefon, router eller andra anslutna enheter till att komma ut på internet.
  2. När vi nu vet att kortet fungerar så är det dags att sätta kortet i en router, sim1 om du har flera sim-korts platser. Nu ska det fungera perfekt.
  3. Får du inte internet då? gör en reset på din router.
    – Håll in reset knappen i minst 15 sekunder, eller tills alla lampor släcks och sen tänds igen.
    – Vänta 5 min och starta om din router.
    Om du har några frågor eller problem, vänligen kontakta oss på info@wifi.se

Om det inte fungerar att surfa utomlands med ditt mobila bredband beror det förmodligen på att dataroaming inte är aktiverat i routern. De flesta routrar av märket TP-Link, Netgear, Huawei, ZTE, D-Link, Alcatel, och Asus är som standard avstängda för roaming och måste låsas upp genom att gå in i själva routerns programvara och öppna upp för roaming. (Detta gäller inte om du köpt en router av oss. Alla våra routrar är öppna för roaming.)

Har det fungerat i Sverige och slutar när du kommer utomlands är sannolikheten mycket stor att detta är problemet. Kontakta butiken där du köpt routern eller supporten för det märke du har på routern. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig om du inte köpt routern av oss då det finns hundratals olika modeller och alla fungerar olika.

Följande steg nedan brukar fungera och är relativt standard. (Fungerar på TP-Link)

  1. Logga in i routerns gränssnitt
    Det gör du genom att skriva in IP-adressen i en webbläsare och sedan fylla användarnamnet och lösenordet för routern. (Detta brukar stå på baksidan, under routern eller i manualen för routern). Vi rekommenderar annars att Googla hur du aktiverar data roaming för just din router.
  2. Gå till Nätverksinställningar
  3. Välj Internetanslutning
  4. Aktivera Dataroaming

Våra Europa SIM tar något längre tid att aktivera till skillnad från de Svenska korten som brukar ta mindre än 5 minuter.

Detta är helt normalt och beror på att vår samarbetspartner har en längre aktiveringsprocess och därför kan det ta 2-3 timmar innan kortet går igång.

Det är också viktigt att komma ihåg att aktivering endast sker mellan 9-17 på vardagar och kl 11 på helger.

Vi har samlat många av våra andra vanliga frågor under artiklar. Läs dem här